2020/10/08

БУТИ ЗДОРОВИМ – ПРЕСТИЖНО!



Мета: Поглибити та поповнити знання про здоровий спосіб життя, його складові та значення для здоров’я людини; розширити знання про здорову та корисну  їжу; розвивати мислення, мовлення та пам'ять, виховувати доброзичливість, бажання пізнавати нове, людину, яка буде свідомо вести здоровий спосіб життя.
.
поглиблення знань підлітків про здоров'я;
формування в учнів навичок здорового спо­собу життя;
профілактика шкідливих звичок;
розвиток навичок колективної праці;
виховання самоповаги і взаємоповаги, створення власного майбутнього.
Учасники: учні 11 клас.
Тривалість: 50 хв.
Матеріали: вирізані з паперу різноманіт­ні фрукти, ручки, фломастери та олівці, скотч, презентації до теми, карта « Країна  Міцного Здоров'я», паперові метелики,  паперова маки з червоними пелюстками, справжні фрукти за кількістю учасників, паперові сонечка для побажань.
Плакати: «Здоров'я дитини – здоров'я нації», «Чистота – запорука здоров'я», «Твоє здоров'я – у твоїх руках», «їжа – джерело росту та здоров'я», плакат із зображенням кошика для очікувань.

 (Привітання, організація учнів, психологічне налаштування до роботи).
(Хвилина мовчання)
Соціальний педагог. Слава Україні. (Героям Слава). Вшануймо хвилиною мовчання пам'ять героїв, що віддали своє життя за незалежність України: героїв Небесної сотні; солдат  і мирне населення, що  загинули під час проведення АТО.
           1.Вступ.
Соціальний педагог. Доброго дня, дорога класна родино й шановні гості! Назва нашого тренінгового заняття “Бути здоровим  - престижно!». Ми буде­мо збагачувати свої знання із цієї теми, більше дізнаватися про здоровий спосіб життя, його складові та значення для здоров’я людини; про здорову та нездорову їжу; будемо вчитися вести здоровий спосіб життя та пізнавати нове.
1.Вправа-знайомство, очікування
Мета: налаштування учасників на подальшу роботу.

Соціальний педагог. А що ви очікуєте від нашого заходу? Прошу вас записати на паперових фруктах свої плани-мрії, очікування від сьогоднішньої зустрічі й озвучити їх, разом назвати своє ім’я. По черзі паперові фрукти  прикріплюйте у кошик для очікування.
(Учні записують очікування на аркушах папе­ру у формі фруктів, зачитують і по черзі  кидають у кошик для очікувань)
Соціальний педагог. А як ви думаєте, чому саме на таких малюнках ви робили записи? Для чого необхідно вживати фрукти?  (Від­повіді учнів.)

1. Прийняття правил групи
 Мета: сприяти створенню робочої та доб­розичливої атмосфери під час роботи.
Соціальний педагог.В житті кожна людина дотримується певних правил. Вони допомагають в спілкуванні, формують самосвідомість. Саме правила  спілкування необхідні дотримуватись, щоб наше  заняття пройшло цікаво й результативно.
-                       Говорити повинен хтось один.
-                       Говорити слід по суті.
-                       Необхідно ділитися думками вголос.
-                       Необхідно поважати почуття інших.
-                       Приниження гідності — неприпустиме.
-                       Висловлюватися слід, піднявши спершу руку.
-                       З повагою ставтеся до всіх без винятку.
-                       Інформацію,яку почули, можете розповісти друзям, батькам.
2. Мозковий штурм «Складові здорового способу життя»
(об’єднання у 4 групи).
 Мета: знання про здоровий спосіб життя , його складові.
Соціальний педагог. А що ж таке здоров'я? Які думки й асоціації виникають у вас щодо цього слова? Протягом 3 хв. запишіть складові здорового способу життя. (Учні висловлюють думки, доповнюють одне одного.)
(Кожна група працює протягом 3 хвилин поки звучить музика, записуючи на паперові маки, потім представник кожної групи називає складову, а тренер прикріплює до  макових листків на плакаті. )

Складові
здорового способу
життя:
- рухова активність;
- дотримання режиму дня;
- відсутність шкідливих звичок;
- позитивні емоції;
- особиста гігієна.
II. Вивчення нового матеріалу
1. Інформаційне повідомлення
Мета: визначити поняття «здоров'я», окреслити аспекти здоров'я, показати багато­гранність поняття «здоров'я».
Соціальний педагог : Здоров’я – спосіб життя людини. Давно доведено що усе, що робить людина, відбивається на стані її здоров’я. Людина в житті може йти двома шляхами: один веде її до здоров’я, інший – від здоров’я.
В ході нашого тренінгу у вас буде можливість поміркувати над своїм здоров’ям. Ми поговоримо про те, що допоможе вам здійснити свої мрії і що може стати на перешкоді. Мені хотілося б, щоб ви навчилися думати про своє майбутнє життя, про своє місце в цьому житті, про те як свідомо вести здоровий спосіб життя.
Науковці-медики провели дослідження і з’ясували, що здоров’я людини на 52-60% залежить від способу життя. Здоровий спосіб життя – це практичні дії, спрямовані на запобігання захворювань, зміцнення всіх органів, організму в цілому й поліпшення загального самопочуття людини.
Трьома китами здоров’я називають найважливіші складники здорового способу життя:
- правильний режим праці й відпочинку;
- раціональне харчування;
- оптимальний режим руху.
Здоров’я – це:
- висока працездатність;
- гарний настрій;
- упевненість у собі;
- бадьорість;
- доброта;
- успішність у навчанні та в цілому в житті.
«Здоровий не знає, який він багатий».
Ми повинні з вами навчитися усвідомлювати й цінувати свою унікальність, а також те, що ми потрібні цьому світові, ми належною мірою будемо цінувати й берегти своє власне здоров’я.

1.Вправа «Цікава зустріч»
Соціальний педагог. А хто допомагає людям зберегти здоров'я? Так, це лікарі. Сьогодні за на­шому занятті присутні: лікар-стоматолог, лікар-педіатр, лікар-дієтолог, лікар-терапевт, лікар-нарколог, лікар-психіатр.
Давайте познайомимося з ними і скористаємось їхніми порадами. Виступ лікаря-стоматола .
(Можна запросити справжніх лікарів, якщо є можливість. У цьому-заході передбачено виступи учнів у ролі представників медицини.)
(Виступи учнів у ролі запрошених гостей-лікарів. Кожен виступ супроводжується міні-презентацією).
Лікар-стоматолог.
 Сьогодні я розповім вам, чому треба берегти свої зуби. На тканини зуба, що його оточують, несприятливо впливає зубний камінь.
У поглибленій зубо-ясенній кишені й на зубному камені накопичуються залишки їжі, затримується слиз, утворюється зубний наліт, у якому накопичуються мікроби. В одному мілі­грамі зубного нальоту, узятого з нечищених зубів, нараховується приблизно 800 мільйонів різних мікроорганізмів. Серед них є й хвороботворні, які можуть спричинити запалення ясен. Ясна тоді кровоточать, з'являється неприємний запах. Особливо слід відзначити несприятливий вплив солодощів на тканини зубів. На розвиток карієсу впливають будь-які вуглеводи: сахароза, фруктоза, глюкоза,  лактоза.
Після того як зубний камінь знято, слід осо­бливо дбайливо дотримуватися гігієни порож­нини рота. Адже встановлено, що зубний камінь з'являється в тих, хто не дотримується елементар­них гігієнічних правил. Люди, особливо ті, у яких відкладається зубний камінь, повинні чистити зуби пастою вранці після їжі й ввечері перед сном. Окрім цього, після кожного споживання їжі слід обов'язково полоскати рот.
Попередити утворення зубного каменю до­помагає й споживання сирих овочів і фруктів. Хороші результати дає й «гімнастика» для зубів: необхідно щоденно гризти сирі яблука, моркву, столовий буряк. Пережовування твердої їжі спри­яє самоочищенню порожнини рота, кращому кро­вообігу ясен і їх зміцненню.
Кожна людина повинна звертатися до стома­толога не лише тоді, коли болять зуби, а система­тично перевіряти їхній стан хоча б двічі на рік.
Лікар-педіатр.
Рідина, про яку ми будемо говорити, зцілює багатьох людей. Вона без запаху, без смаку, без форми, а яку силу має! Я хочу нагадати вам, що стакан води – це здоровя.  Усім відомий вислів: «Сонце, повітря і вода – наші найкращі друзі». Знайте: тепла вода заспо­коює, а холодна – навпаки: проганяє втому, під­вищує працездатність. Корисно ввечері випивати склянку води з медом, тоді ваш сон буде міцним.
Раджу вам  загартовувати свій організм, тому пропоную деякі поради:
1.                     Двічі на день купайся в холодній природній воді, щоб добре почуватися. Купайся в чому можеш: в озері, ванні, річці, ставку. Приймай душ або об­ливайся. Гаряче купання завершуй холодним.
2.                     Перед купанням або після нього вийди на природу, стань босоніж на землю (а взимку – на сніг) хоча б на 1–2 хв. Вдихни повітря через рот кілька разів й подумки попроси собі та побажай всім людям здоров'я.
3.                     Не вживай алкоголь і не кури.
4.                     Хочеш мати добре здоров'я – вітайся з усіма скрізь і всюди, особливо з людьми похилого віку.
5.                     Переможи в собі жадібність, лінощі, страх, гординю, лицемірство. Вір людям, люби їх.
6.                     Звільни голову від думок про хвороби, неміч, смерть. Це твої перемоги.
7.                     Розповідай і передавай цей досвід, але не хвалися, забудь гординю. Будь скромним.
Лікар-дієтолог.
 Я хочу розповісти, як дієта впливає на ваш настрій.
Банани вбивають депресію. Ці жовті фрукти містять алкалоїд харман, основу якого складає «наркотик щастя» мескалін. З'ївши банан, людина почуває себе набагато краще, а якщо до цього в неї була депресія, то її ніби знімає рукою. Банани усу­вають головний біль, регулюють обмін речовин.
Масло зміцнює нерви. Якщо ви коли-небудь дотримувалися дієти, то ваш настрій, напевно, був не найкращим. І це відбувалося тому, що ви не вживали масла, адже воно – бальзам для нервів.
Сир веселить. Настрій підвищують амінокис­лоти, які містяться в ньому .
Помідори допомагають розслабитися.
Перець створює в роті «пожежу». Але те, що ми сприймаємо як щось дуже гостре, насправді має властивість пригнічувати больові відчуття. І трохи пізніше це дарує відчуття щастя.
Яблуко допомагає знизити рівень холестерину в крові.
Лікар-терапевт.
Застосування кольорів із профілактичною й терапевтичною метою має сто­літні традиції.
Із давніх часів енергією кольору зцілюють не лише душевні недуги, а й багато тілесних ран і соматичних захворювань. Енергія певного ко­льору дарує людині бадьорість, покращує настрій, заспокоює. Випромінюючи енергію, різні кольори впливають на розумовий, душевний і фізичний стани. Вони можуть довести до нервового зриву або, навпаки, заспокоїти, розслабити.
Із, терапевтичною й профілактичною метою можна використовувати майже всі відтінки сонячного спектру. Однак здебільшого обирають основні кольори – червоний, жовтий і синій, а також змішані тони – оранжевий, фіолетовий і зелений. Білий і чорний не підходять, оскільки білий відбиває всі промені, а чорний їх поглинає.
Адже кольори, які нас оточують, активно впли­вають на наш організм, настрій і психіку. Світло й колір – це не що інше, як енергія. Кожний колір має певну довжину хвиль і, звичайно, впливає на живий організм. Наприклад:
Червоний колір – це теплий і збуджувальний колір. Він оживляє, зміцнює серце й поліпшує кровообіг, надає сили, активізує й розігріває орга­нізм, не дозволяє сумувати. Якщо у вас замерзли ноги, бажано одягнути червоні шкарпетки. Якщо вам тяжко на душі, гнітить нудьга, слід одягнути будь-що червоного кольору. Життєвий тонус од­разу ж підніметься.
 Жовтий колір навіює оптимізм, поліпшує на­стрій, активізує ментальні властивості, творчі зді­бності. Він позитивно впливає на нервову систему й внутрішні органи. Одяг жовтого кольору стиму­лює роботу мозку. Варто частіше ставити в кімнаті букет жовтих квітів, створювати з них композиції.
Зелений колір має сильний антистресовий ефект, створюючи внутрішню гармонію. Він заспо­коює й нервову систему, усуває стан втомленості, надаючи життєдайних сил втомленому організ­му. Зелений колір знімає дратівливість, знижує кров'яний тиск.
Лікар-нарколог.
 Куріння е дуже шкідливим для організму людини. Його масове розповсю­дження є однією з головних причин серцево-су­динних захворювань. Доведено, що в курців, на відміну від тих, хто не курить, у 2–3 рази частіше розвивається інфаркт і передінфарктний стан, стенокардія та інші захворювання серця. При цьо­му смертність, викликана цими захворюваннями, у них набагато вища. Доведено; що серед хвороб, які є причинами смерті курців, більше 50 % серцево-судинних захворювань.
Немає ліків, які могли б позбавити курця цієї шкідливої звички. Усе залежить від нього і від його зусиль.
Шкідливою звичкою є і вживання алкогольних напоїв. Алкоголь призводить до змін настрою, вибухів радості й люті. Доведено, він з руйнівною силою діє на всі органи й системи людини.
Звичайний шлях надходження алкоголю в організм – через шлунково-кишковий тракт. При цьому 20% всмоктується в шлунку, а 80% – у тонкому кишечнику.
Потрапляючи в шлунок, алкоголь негативно впливає на його оболонку й через центральну не­рвову систему – на всю травну функцію.
Систематичне вживання алкоголю призводить до пришвидшення біологічного старіння. Трива­лість життя алкоголіка в середньому на 15 років менша за середньостатистичну.
Багато людей вважає, що наркоманія – зна­чно більше зло, ніж алкоголізм, і тому вже краще пити, ніж вживати наркотики. Насправді ж по­рівнювати, що жахливіше – черга алкоголіків з руками, що трусяться, чи декілька худих нарко­манів – цілком безглуздо.
До яких наслідків призводить наркоманія? Уже через 2–3 роки вживання наркотиків спри­чинить повне виснаження організму. Людина худне, її шкіра набуває жовтуватого відтінку, з'являється крихкість нігтів, починає випадати волосся. Вона втрачає здатність навіть до найменших фі­зичних і психічних навантажень. Настає перед­часне старіння з ознаками слабоумства.
Єдиною турботою стає добування наркотику будь-якою ціною.
Соціальний педагог. Давайте поміркуємо, діти! Ви дізналися про шкідливість тютюну, ал­коголю та наркотиків для організму й психіки лю­дини. Подумайте, що чекає на вас у майбутньому, якщо ви будете курити, пити спиртне і вживати наркотичні речовини?
Пам'ятайте: здоров'я, справжня радість жит­тя й щастя не сумісні з тютюном, наркотиками й спиртними напоями!
Лікар-психіатр. Чи знаєте ви, що буває, коли хворіє тіло? (Болить голова, горло, важко ходити, ви­сока температура, нудить тощо). А що буває з людиною, коли погано на душі? Що вона відчуває? (Вона знервована, їй тривожно, некомфортно.) А як допомогти такій людині? (Зробити подарунок, заспокоїти, похвалити, пожаліти, погуляти...)
Так, добро лікує душу. Добрі справи й думки – найкращі ліки для неї. Для того щоб душа не хво­ріла, потрібно, насамперед, самому бути добрим.
На душевний стан людини негативно вплива­ють конфліктні ситуації, тому їх треба уникати.
Проблема конфлікту цікавить багатьох людей, оскільки вони в житті обов'язкові. Конфлікт вини­кає здебільшого тоді, коли відбувається зіткнення інтересів окремих осіб або груп людей.
Часто в умовах конфлікту його учасники не зважають одне на одного, не вміють і не хочуть вислухати іншу сторону, не ведуть потрібного діа­логу. Усе це стає причиною подальшого загострен­ня ситуації, коли виникає роздратованість, непо­вага, злість, що може перерости в агресивність. Відсутність взаємопорозуміння, почуття гніву по­силюються думкою, що неправа лише протилежна сторона. Тоді можуть виникнути деструктивні конфлікти, тобто такі, що мають руйнівну силу.
Не падати духом у будь-яких ситуаціях, не під­даватися жодним ударам долі, уміти легко вийти з будь-якої ситуації – цього треба вчитися.
Володіти собою за життєвих негараздів і чвар, у складних ситуаціях, швидко приймати правиль­не рішення в критичних періодах життя треба постійно вчитися. Кожна людина повинна само­вдосконалюватися, щоб завжди радіти життю, бути оптимістом навіть тоді, коли не все в житті йде гладко й ідеально.
3. Вправа  «Скарбничка народної мудрості»
Мета:
Українська народна мудрість має рецепти того, як бути здоровим. Які прислів'я і приказки про здоров'я ви знаєте?
(Учні по черзі називають приказки та прислів'я про здоров'я. їх проектують на екран.)
Найбільше багатство – здоров'я.
Держи ноги в теплі, голову в холоді, живіт у голоді – не будеш хворіти, будеш довго жити.
Держи голову в холоді, ноги в теплі – прожи­веш довгий вік на землі.
Було б здоров'я – усе інше наживемо.
Добрі жорна все перемелють.
Аби зуби, а хліб буде.
Здоровому все здорово.
Не здужає третього хліба з'їсти.
Старому та слабому годи, як малому.
Кого болять кості, той не думає в гості.
Гнила дошка цвяха не приймає.
Здоров'я входить золотниками, а виходить пу­дами.
Як нема сили, то й світ не милий. Поганому животу й пироги вадять. На похиле дерево й кози скачуть. Череп'я довше живе, як цілий глек. Скрипуче колесо довго їздить. Скрипливе дерево довше росте. Плохеньке порося і в Петрівку мерзне. Світ великий – було б здоров'я. Хоч мале, та вузлувате.
Подивись на вид та й не питай про здоров'я. Здоров'я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
Як на душі, так і на тілі.
Бережи одяг, доки новий, а здоров'я – доки молодий.
Без здоров'я нема щастя. Гіркий тому вік, кому треба лік. Весела думка – половина здоров'я.
Соціальний педагог.  (Діти називають свої варіанти.)
Усі ви хочете бути успішними, престижними. Для досяг­нення мети нам необхідне здоров'я. Чи означає це, що бути здоровим – важливо для всіх нас?   Прислів’я  нас переконує «Здоров’я дитини- здоров’я нації».
Мета: створення у тренінговій групі атмосфери працездатності.
Соціальний педагог об'єднує клас у чотири групи (команди).
На дошці прикріплено карту « Кра­їна Міцного  Здоров'я».
(1 група.Діти записують на метеликах, яких шкідливих звичок по­трібно уникати і яких правил дотримуватись, наприклад: не курити, загартовуватися, займа­тися спортом, не переїдати, не вживати алкоголю і наркотиків тощо, та прикріплюють до карти.
Соціальний педагог, слухаючи дітей, коментує їхні відповіді).
2 група.   (Діти пишуть на     побажання один одному)
3 група. ( Презентація «Мій здоровий день», за 3 зв. презентують пропагування здорового способу життя)
Відео про здоровий спосіб життя
Мета: спонукати учасників взяти на себе відповідальність за власне здоров’я.
2.Вправа»Історія»
Мета: сформувати активне бачення учас­никами того, які їхні дії призведуть до поліп­шення здоров'я, формувати свідоме ставлен­ня до власного здоров'я та життя.
Під час обговорення вправи необхідно ак­центувати увагу учасників на тому, що від зу­силь кожного залежить громадське здоров'я, та розповісти їм таку коротку історію:
«Було собі четверо: Усі, Хтось, Кожний і Ніхто. Треба було виконати якесь дуже важливе завдання, та Усі були впевнені, що Хтось це зробить. Кожний міг це зро­бити, але Ніхто не зробив. Хтось розгнівався тому, що це було завдання Кожного. Усі вважали, що Кожний може виконати це, та Ніхто не зрозумів, що Усі цього не зроб­лять. Закінчилося тим, що Усі обвинувачу­вали Когось, коли Ніхто не виконав того, що Кожний міг зробити Сам».
Обговорення
5.                      Для чого ми виконували цю вправу?
6.                      Від кого залежить громадське здоров'я?
7.                      Про що свідчить ця історія?
Соціальний педагог. 13. Ритуал прощання.
Вихователь:  Послухайте легенду «Чарівна зірка».
Колись дуже давно жила на світі Зірка, їй було прикро, що на неї ніхто не звертає уваги, і вона вирішила звернутися до мудреця. Прийшовши, вона запитала: «Чому мене не помічають?». Чаклун відповів на це, що світло зірок гасне, коли поряд є сонце, і запропонував їй жити на небі, з'являючись лише вночі. Він також попередив, що там холодно й страшно. Але зірка нічого не злякалася, і чаклун за її хоробрість, за її бажання дарувати людям світло зробив подарунок: не одна Зірка стала жити на небі, а багато нових зірок з'явилися там, щоб їй не було самотньо.
Та щоб навіки зберегти пам'ять про Зірку, мудрець подарував кожній людині її доньку - маленьку зірочку. І ці зірочки є в кожному з нас. Варто пам'ятати про це.
Тому мені б хотілося, щоб усі ми стали в коло і створили одну велику зірку.
Станьте в коло. Зробіть коло тісним, щоб коли кожен простягне свою руку до середини кола, утворилася зірка. Ця зірка справді тепла, тому вона готова ділитися своїм теплом з оточуючими. Кожен із вас має своє особливе світло, але кожен із вас і приймає світло інших. Усі разом ми склали одну велику зірку, світло якої набагато яскравіше, ніж кожного окремо. А тепер давайте спробуємо, як наша чудова зірка рухається по небу. Так, дійсно, вона жива та неповторна. Приємно відчувати, що саме в ній є і частинка твого власного тепла!
Соціальний педагог. Підійдіть по черзі до кошика очікувань і скажіть, чи здійснилися ваші очікування від сьогоднішньої зустрічі.
Учні по черзі підходять до кошика та озвучу­ють здійснені чи нездійснені очікування. Після виступу дітей соціальний педагог пригощає учас­ників справжніми фруктами.
Соціальний педагог. А завершимо наш захід грою «Я тобі бажаю». (Учні пишуть на сонечках побажання здоров я одне одному.)


Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.