Соціальний
педагог - це одна із головних фігур у школі, яка покликана об'єднати зусилля
сім'ї, школи, громадськості для надання допомоги дитині.
Соціальний
педагог – це педагогічний
працівник, основна мета роботи якого полягає у забезпеченні соціально-правового
захисту учнів школи та попередженні впливу негативних соціальних чинників на
формування та розвиток особистості дитини.
Офіційно професія «соціальний педагог» з'явилася
в нашій країні порівняно нещодавно. І суспільство ще не зовсім знає чи
розуміє, хто такий соціальний педагог. Найчастіше соціального педагога плутають
або із соціальним працівником, або з практичним психологом. Без сумніву, ці
фахи пов’язані між собою, адже серед академічних дисциплін соціальна педагогіка
посідає проміжне місце між психологією та соціологією, поєднуючи в собі певні
риси однієї й іншої. Проте, якщо соціальний працівник у рамках роботи в
якійсь із соціальних служб допомагає малозабезпеченим і малозахищеним прошаркам
населення вирішувати соціальні проблеми – наприклад, отримати певний вид
матеріальної допомоги тощо, то соціальний педагог насамперед виховує вміння не
падати духом, навчає самостійно знаходити вихід зі складної ситуації, формує
людину, особливо молодого віку, як особистість, здатну впоратися з
психологічними та соціальними негараздами.
Професійна діяльність соціального педагога має
ряд особливостей. Суть її полягає в тому, що на відміну від учителя чи
соціального працівника, соціальний педагог має справу у своїй професійній
діяльності з дитиною та підлітком у процесі їхнього розвитку, соціального
становлення.
Слід зазначити, що практичний психолог і
соціальний педагог є фахівцями, які не можуть бути взаємозамінюваними. У
кожного з них відповідно до фаху своя методологія роботи, інструментарій,
напрями та зміст діяльності, що відповідають їх функціональним обов’язкам.
Психолог більше зорієнтований на внутрішній світ дитини, натомість соціальний
педагог обов’язково намагатиметься допомогти соціалізуватися, тобто самореалізуватися,
не випадаючи за межі суспільства, знайти своє місце в ньому і водночас бути
корисним для інших.
Діяльність соціального педагога в закладах
освіти передбачає створення умов для успішної соціалізації та адаптації дитини,
як процесу набуття нею соціальної компетентності, формування і ствердження її
як особистості, входження в активне громадське життя. Соціальний педагог –
ключова фігура в закладі освіти, яка покликана об'єднати зусилля родини,
школи, громадськості, для надання допомоги дитині. Тому слід зазначити, що
робота соціального педагога за будь-яким напрямком стає більш ефективною
завдяки співпраці з психологом, педагогічним колективом, батьками,
адміністрацією навчального закладу та спеціалістами з різних соціальних служб,
правових, медичних установ тощо. Така взаємодія дає змогу здійснювати
інтегрований підхід щодо соціально-педагогічного супроводу учнівської молоді в
сучасних умовах.
Соціальний педагог організує виховну роботу в класі, яка направлена на формування загальної культури
особистості, адаптацію особи до життя в суспільстві, поваги до оточуючої
природи. Він вивчає психолого-педагогічні особливості учнів та їх
мікросередовища, умови життя , виявляє інтереси та потреби, труднощі та
проблеми, конфліктні ситуації, відхилення у поведінці та своєчасно надає
соціальну допомогу та підтримку , виступає посередником між учнем та школою,
сім'єю, соціумом, та органами влади.
Соціальний педагог сприяє реалізації прав та свобод учнів, створенню комфортної та безпечної обстановки, забезпеченню охорони їх життя та здоров'я. Допомагає педагогічному колективу створити умови для розвитку талантів. Розумових та фізичних здібностей учнів позашкільний час.
Соціальний педагог взаємодіє з вчителями, батьками(або особами, які їх замінюють), спеціалістами
соціальних служб для надання допомоги учням, дітям, що потребують опіки та
піклування, дітям з обмеженими фізичними можливостями, а також тим, які
потрапили в складні життєві обставини.
Соціальний педагог приймає участь у розробці, затвердженні та реалізації освітніх
програм та несе відповідальність за якість їх виконання в межах своєї
компетенції.
Шкільний соціальний педагог в організації
своєї роботи віддає перевагу створенню здорового мікроклімату в колективі,
гуманізації міжособистісних відносин, сприяє реалізації здібностей кожного,
захисту інтересів учнів, організації дозвілля, включенню в соціальну корисну
діяльність, вивчає проблеми школярів та вчителів, приймає їх до вирішення.
Соціальний педагог підтримує постійний зв'язок з сім'ями учнів. Особлива
увага приділяється проблемам захисту дитини від батьківської жорстокості,
егоїзму. Вплив на людину - це процес педагогічної та психологічної дії. Що
ж є головним у роботі соціального педагога, чим вона відрізняється від роботи
педагога - предметника і, навіть, класного керівника? Соціальний педагог працює
з окремою особистістю, з окремою дитиною, підлітком, а якщо працює з групою, то
невеликою, якщо з сім'єю, то й тут з кожним окремо.
Соціальний педагог працює в сфері захисту дитини, підлітка, надає йому соціальну допомогу;
він повинен вміти організувати її навчання. Її реабілітацію та адаптацію.
Сьогодні освіта вважає першочерговим в своїй
діяльності виховання дитини і тому змінює свої форми та методи
роботи. Серед сфер, де особливо потрібен соціальний педагог, це школа, і
його робота у школі - особливе питання.
Соціальний педагог допомагає батькам та школярам у нормалізації відносин,
встановлює причини невідвідування учнями школи. Він виявляє сім'ї, які
потрапили в складні життєві обставини та являються функціонально-неспроможними,
дітей, які відстають у фізичному та розумовому розвитку, страждають від
знедоленості.
Соціальний педагог виявляє дітей, які потребують соціальної допомоги. Це діти, що не
встигають; діти, які переживають стреси або в колективі однолітків, або в
сім'ї; це хворі діти або ті, хто палить, вживає алкоголь чи наркотики. Частіше
за все вони перебувають на обліку в УССД. А також це обдаровані
діти. Інколи допомога таким дітям може полягати тільки у тому, щоб розібратися
в їх відносинах з оточуючими. В іншому - навчити контролювати свої вчинки, бути
впевненими у собі. Але в обох випадках від соціального педагога вимагається
сердечність та чутливість. Сьогодні актуальною є недостатність секцій та
клубів, гуртків, тобто дуже мало дітей, які проводять своє дозвілля
організовано. Соціальний педагог стає організатором позакласного часу
школяра, об'єднуючись у виховній роботі з батьками.
Соціальний педагог координує роботу педагогічного колективу з важкими дітьми, з соціальним
мікросередовищем та громадськістю мікрорайону, що є важливим. Він
періодично інформує педагогічний колектив школи про психологічний клімат у
класах, про кожного складного учня та про надання йому допомоги.
Соціальний педагог:
- здійснює соціально-педагогічний супровід дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей з метою попередження безпритульності, бездоглядності та випадків усіх форм домашнього насильства над дітьми;
- бере участь у виховній роботі з питань профілактики появи негативних форм поведінки у неповнолітніх (паління, алкоголізму, наркоманії, дитячої злочинності), пропаганди здорового способу життя, статевого виховання молоді;
- допомагає виявленню творчих нахилів, розкриттю здібностей підлітків, сприяє участі учнів у суспільно-корисній, волонтерській діяльності;
- проводить просвітницьку роботу з батьками або особами, що їх замінюють (індивідуальні бесіди, консультації, виступи на батьківських зборах, інформаційні пам’ятки);
- є посередником між училищем, сім’єю, державними установами по захисту прав дітей та громадськістю; бере участь в організації їх взаємодії з метою створення умов для нормального розвитку учнів.
Питання, за якими можна звертатися до соціального педагога:
- формування гуманних відносин між учнями та педагогами;
- охорона і захист прав та інтересів учнів;
- вивчення особливостей особистості учня, соціальної ситуації розвитку та умов життєдіяльності;
- вияв інтересів та потреб, проблем і труднощів учнівської молоді;
- створення атмосфери психологічного комфорту для учнів у навчальній та позанавчальній діяльності;
- організація та координація різних видів позанавчальної діяльності підлітків;
- попередження конфліктів в учнівських колективах;
- допомога у професійному самовизначенні;
- орієнтація учнів на здоровий спосіб життя;
- профілактика правопорушень серед неповнолітніх, робота з учнями «групи ризику»;
- взаємодія з педагогами, психологами, батьками або опікунами для надання допомоги учням.
- здійснює соціально-педагогічний супровід дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей з метою попередження безпритульності, бездоглядності та випадків усіх форм домашнього насильства над дітьми;
- бере участь у виховній роботі з питань профілактики появи негативних форм поведінки у неповнолітніх (паління, алкоголізму, наркоманії, дитячої злочинності), пропаганди здорового способу життя, статевого виховання молоді;
- допомагає виявленню творчих нахилів, розкриттю здібностей підлітків, сприяє участі учнів у суспільно-корисній, волонтерській діяльності;
- проводить просвітницьку роботу з батьками або особами, що їх замінюють (індивідуальні бесіди, консультації, виступи на батьківських зборах, інформаційні пам’ятки);
- є посередником між училищем, сім’єю, державними установами по захисту прав дітей та громадськістю; бере участь в організації їх взаємодії з метою створення умов для нормального розвитку учнів.
Питання, за якими можна звертатися до соціального педагога:
- формування гуманних відносин між учнями та педагогами;
- охорона і захист прав та інтересів учнів;
- вивчення особливостей особистості учня, соціальної ситуації розвитку та умов життєдіяльності;
- вияв інтересів та потреб, проблем і труднощів учнівської молоді;
- створення атмосфери психологічного комфорту для учнів у навчальній та позанавчальній діяльності;
- організація та координація різних видів позанавчальної діяльності підлітків;
- попередження конфліктів в учнівських колективах;
- допомога у професійному самовизначенні;
- орієнтація учнів на здоровий спосіб життя;
- профілактика правопорушень серед неповнолітніх, робота з учнями «групи ризику»;
- взаємодія з педагогами, психологами, батьками або опікунами для надання допомоги учням.
РОЛІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.