Тренінги



Соціально-психологічна служба






Тренінг
для педагогів

«Права та обов’язки
людини в суспільстві»






Підготувала:
Соціальний педагог

Чмух Олена Василівна






2021 р.

Тема. Права та обов’язки людини в суспільстві.
Мета:
§  подати інформацію про основні права та обов’язки людини в суспільстві, формування поваги до прав людини та відповідного ставлення до своїх обов’язків, навичок командної роботи;
§  розвивати навички аналізу та творчі здібності; розвивати навички активного спілкування;
§  виховувати свідоме прагнення вихователів захищати права і гідність дитини.
Матеріали: роздатковий та демонстраційний матеріал з теми, папір, стікери, клей, олівці, фломастери.
План заняття
1.     Вступне слово психолога (2 хв)
2.     Вправа «Знайомство учасників тренінгу» (10 хв.)
3.     Вправа «Соняшник очікувань» (5 хв)
4.     Вправа «Прийняття правил групи» (5 хв)
5.     Мозковий штурм «Навіщо людині знати свої права?» (10 хв)
6.     Інформаційне повідомлення «Конвенція ООН «Про права дитини» (10 хв)
7.     Вправа  «Віртуальна цивілізація» (10 хв)
8.     Вправа «Великі права маленької людини» (10 хв)
9.     Вправа «Що може зробити кожна людина для захисту прав дітей?» (10 хв)
10.                       Підбиття підсумків (10 хв)
11.                       Заключне слово психолога (3 хв)
Хід заняття
1.     Вступне слово психолога (2 хв)
Тема сьогоднішнього заняття - «Права та обов’язки людини в суспільстві». Теоретичний і практичний матеріал нашого тренінгу має на меті краще пізнати себе, допомогти вам усвідомити глибинний зміст і суть прав дітей, навчитись аналізувати, регулювати свою поведінку, ознайомитися з правилами та механізмом захисту прав дитини.
Заняття надасть вам змогу розглянути вже напрацьований досвід у сфері прав дитини, їх розвитку. У ході заняття планується ознайомлення з текстом Конвенції ООН «Про права дитини», законодавством України про захист прав дитини та іншими нормативними документами, механізмами захисту ваших прав.
2.     Вправа «Знайомство учасників тренінгу» (10 хв.)
Мета: створити доброзичливу атмосферу між учасниками для ефективної співпраці.
Хід вправи: Щоб зняти напруження і налаштуватися на доброзичливі стосунки між учасниками, пропоную розпочати зі знайомства. Ми всі маємо право на ім’я, так давайте скажемо, як би ви хотіли, щоб вас сьогодні називали учасники тренінгу. А також намалюйте символ (емблему), що асоціюється у вас з поняттям «право».
Учасники пишуть це ім’я на своєму бейджику поряд з офіційним і малюють емблему.
-         А тепер презентуйте себе.
3.     Вправа «Соняшник очікувань» (5 хв)
Мета: визначити з якою метою учасники прийшли на захід, рівень інтересу до проблеми заходу, їх зацікавленість у роботі, готовність прийняти відповідальність за витрачений час.
Хід вправи: На листочках соняшника написати свої очікування і прикріпити до плакати.
Шановні учасники тренінгу, зазначте, будь-ласка, на стікерах, які ви маєте власні очікування від нашого заходу, на який сподіваєтеся результат.  Озвучте їх, будь-ласка.
4.     Вправа «Прийняття правил групи» (5 хв)
Мета: показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, за якими відбувається взаємодія людей у групі. Прийняти правила для продуктивної роботи в групах.
Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную вам прийняти певні правила, за якими будемо працювати протягом нашої зустрічі.  Практика проведення тренінгу показує, що найбільш корисними в групі є такі правила:
Чи згодні з такими правилами? Пропоную прийняти їх в цілому
5.     Мозковий штурм «Навіщо людині знати свої права?» (10 хв)
Мета: З’ясувати рівень обізнаності законодавчої бази щодо знань прав людини, визначити рівень знань педагогів про права дитини.
Варіанти відповідей:
-       Для уникнення ситуацій їх порушення;
-         Для можливості захисту;
-         Для відновлення прав;
-         Для поваги прав інших людей, котрі нас оточують;
-         Для того, щоб мати високий рівень правової культури.
6.     Інформаційне повідомлення «Конвенція ООН «Про права дитини» (10 хв)
Дитинство - найважливіший, самобутній і неповторний період у становленні особистості. У цей час малюк формується фізично, психічно й інтелектуально, набуває необхідних знань, умінь та навичок. І саме в цей період потребує найбільшої уваги й захисту. Будь-які травми полишають слід, може, й на все життя. Від ставлення до дітей, від розуміння їхніх проблем, інтересів та потреб, стану охорони здоров'я залежить доля особистості й розвиток суспільства.
Міжнародне співтовариство, Організація Об'єднаних Націй уже кілька десятиріч працюють над тим, щоб створити дітям усього світу якнайкращі умови для життя й усебічного розвитку. Результатом цієї праці стала низка міжнародних документів надзвичайної ваги, які стосуються прав дитини і забезпечення виживання, захисту та розвитку юного покоління. Зокрема, було створено дитячий фонд ООН - ЮНІСЕФ.
Основними міжнародними документами ЮНІСЕФ щодо прав дітей є: «Декларація прав дитини» (1959 р.), Конвенція ООН «Про права дитини» (1989р.), Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей (1990 р.). Базовим документом, спрямованим на захист дітей, є Конвенція «Про права дитини», прийнята Організацією Об'єднаних Націй. Це найперша у світовій історії глобальна угода щодо прав дитини: 191 країна світу ратифікувала Конвенцію, зобов'язавшись узгодити власне законодавство з її положеннями. Україна приєдналась до неї у 1991 році.
Раніше у світі турбота про дітей та їхній захист розглядалися як надання допомоги тим, хто її потребує. Конвенція ж визначає нову концепцію, проголошуючи забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей обов'язком держави та суспільства, а не питанням доброї волі. Діти ще від народження мають усі основні свободи й невід'ємні права кожної людини.
Важливе значення цього міжнародного документа ще й у тому, що вперше в рамках Конвенції було створено міжнародний механізм контролю - Комітет із прав дитини, уповноважений один раз на п'ять років розглядати доповіді держав про заходи щодо виконання положень Конвенції.
Конвенція «Про права дитини» - міжнародний правовий документ, у якому закріплені гарантії прав дитини. Він поєднав у собі високі соціально-моральні та правові норми міжнародного стандарту й педагогічні основи спілкування дорослих із дітьми. Конвенція складається з преамбули і 54 статей. Усі статті можна згрупувати у три основні блоки:
I.                   Статті 1-41: основні статті, що визначають права дитини та обов'язки державсторін, які ратифікували Конвенцію.
II.                Статті 42-45: процедури моніторингу запровадження Конвенції.
III.             Статті 46-54: формальні положення, які регламентують порядок, коли Конвенція набуває чинності.
Конвенція ґрунтується на чотирьох основних принципах: перші два стосуються всього людства, і Конвенція лише підтверджує їх стосовно дітей. Інші два принципи гарантують права саме дітям.
Конвенція визначає за кожною дитиною юридичне право на виховання, розвиток, захист, на активну участь у житті суспільства. Конвенція регулює права дитини з правами і обов’язками батьків, інших осіб, які відповідальні за її життя і розвиток, і надає дитині право на участь у прийнятті рішень, що стосуються її сьогодення і майбутнього.
Безумовно. Головним виконавцем Конвенції є держава. Другий виконавець– родина. І третій виконавець – суспільство, що має забезпечити дітям повноправну участь у всіх сферах діяльності, яка їх стосується.
Державна політика щодо дітей значною мірою реалізується в освітній галузі. Саме в освіті зосереджено найбільший потенціал для становлення особистості, а тому насамперед від освітян залежить ,яким буде наше суспільство сьогодні і завтра. У центрі ж усієї освітянської роботи має бути дитина.
7.     Вправа  «Віртуальна цивілізація» (10 хв)
Мета: Осмислити, які правила необхідні для того, щоб забезпечити повагу до людської гідності й створити справедливе суспільство. Зрозуміти, що правила людини – це правила, покликані вирішити саме це завдання.
Робота у двох групах.
Умови вправи «Віртуальна цивілізація»:
Для віртуальної гри потрібно створити життєздатну цивілізацію, а для цього групам пропонується розробити 10 правил, які будуть стосуватися всіх живих істот даної цивілізації.
Важливо, щоб всі члени певної групи дійшли згоди щодо правил. Ці правила потрібно записувати на великому аркуші. Придумати назву цивілізації, для якої розробляються правила.
Представники груп повинні презентувати свою роботу. Аргументувати розроблені правила й відповісти на запитання:
        Чому саме ці правила ви вважаєте найнеобхіднішими?
        Як ці правили будуть працювати у вашому суспільстві?
        Хто відповідальний за виконання цих правил?
        Що станеться, якщо порушить ці правила?
Отже, ми передивилися презентації  груп і побачили, наскільки важливими є правила в житті людини і цивілізації. І зрозуміли, що прав без обов’язків не буває. Вони взаємопов’язані.
8.     Вправа «Великі права маленької людини» (10 хв)
«Створення колажів на тему «Права свої знай, обовязки не забувай»»
Робота в 2ох групах. Кожна група створює по одному плакату –  одна група - права, а друга  - обов’язки дітей.
9.     Вправа «Що може зробити кожна людина для захисту прав дітей?» (10 хв)
Мета вправи: сприяти зміні фокуса точки зору учасників на проблему порушення прав дитини; наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання й розвитку дитини.
Хід вправи: Як один з варіантів пропоную казку Сніжинка.
Нехай це буде казка натхнення! Отже, слухайте уважно:
 - Скажи мені, скільки важить сніжинка? - спитало Мишеня в Голуба.
 - Не більше, ніж нічого, - відповів той.
 - Тоді я розкажу тобі одну дивну історію, - сказало Мишеня.
Я сидів на ялинковій гілочці, біля самого стовбура, коли почав падати сніг. Це було схоже на безтурботний сон. Щоб якось убити час, я рахував сніжинки, які легенько падали на хвою моєї гілки. Я нарахував приблизно 3741952 сніжинки. Коли впала ще одна, то своєю вагою (не більше, ніж нічого...) зламала гілку». Розказавши цю історію, Мишенятко зникло. А Голуб подумав: «Напевно, для того, щоб настав мир у цьому світі, не вистачає голосу всього однієї людини».
Можливо саме вашого голосу не вистачає, щоб захистити права тих, хто має в цьому велику потребу. Тому зараз напишіть ваші ідеї-відповіді на запитання «Що може зробити кожна людина для захисту прав дітей
Після написання листки самоклейного паперу наклеюють на великий аркуш ватману.
10.                       Підбиття підсумків (10 хв)
Мета: підбити підсумки тренінгу, закріпити отриману інформацію, знання й навички, створити у групі сприятливу емоційну атмосферу. Визначити, чи виріс рівень зацікавленості цією проблемою.
Хід вправи: Учасники по черзі продовжують речення
Я зробила для себе висновок…
Мені сподобалося…
11.                       Заключне слово психолога (3 хв)
Кожна людина від народження має певні права, вона заслуговує на те, щоб її поважали. Разом з тим люди, які живуть поряд також мають права. Часто нам доводиться обмежувати свої права, щоб не порушувати права інших. Так породжується наш обов’язок – поважати права інших. Варто пам’ятати про це.
Сподіваюся, що отримані знання вам знадобляться, щоб вміти захистити свої права і права своїх друзів у різних життєвих ситуаціях.
Дякую вам за активну участь у тренінгу!


Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.